Två barn som leker vid en strand. I bakgrunden syns en man och en kvinna som går mot barnen.

Besöksnäring

Besöksnäringen är en förutsättning för Blekinges attraktionskraft. Det handlar om kvalitet, fantastiska upplevelser och magis­ka platser som känns unika och på riktigt. Naturen, kulturen, musiken, världsarvet, idrotten, maten och det sätt vi möter våra gäster på. Blekinges vision är att vara en av Sveriges mest regenerativt växande destinationer för företag, människor och livsmiljöer. Region Blekinge har det strategiska utvecklingsansvaret för Blekinges besöksnäring. Arbetet sker i nära samverkan med länets kommuner, intresseorganisationer och genom det samägda marknadsföringsbolaget Visit Blekinge.

Besöksnäringen är en stor tillgång för Blekinges utveckling och attraktionskraft, både i städer, landsbygds-, skogs- och skärgårdsmiljöer. Det är viktigt att besöksnäringen utvecklas på ett hållbart sätt och genomsyras av de globala hållbarhetsmålen samt de nationella miljökvalitetsmålen. Med Blekinges unika egenskaper finns goda förutsättningar att fortsätta utveckla näringen utan att kompromissa med ovan nämnda mål.

I maj 2025 antog Regionfullmäktige Region Blekinges besöksnäringsstrategi. Besöksnäringsstrategin tar sikte på 2030 och är tänkt att fungera som en vägvisare för att stärka Blekinges attraktionskraft. Syftet är att utveckla besöksnäringen som en hållbar och växande framtidsnäring i länet utifrån ett regenerativt förhållningssätt. Regenerativ besöksnäring handlar om att lämna platsen i ett bättre skick än man fann den.

Strategin har tagits fram i samarbete mellan Region Blekinge, Visit Blekinge, kommunerna och besöksnäringens aktörer genom gemensamma workshops, dialoger och ett gediget remissarbete under 2024, med värdefulla inspel från såväl akademi, civilsamhällesorganisationer och grannregioner.

Strategin bygger på fyra prioriterade utvecklingsområden:

  1. En hållbar destination att längta till året runt
  2. Ett växande näringsliv med attraktiva erbjudanden
  3. Att verka tillsammans
  4. Marknadsföring som säljer och håller det vi lovar

Vad betyder strategin för Blekinges invånare?

I strategin tar invånarperspektivet mer plats med en förhoppning om att skapa mervärde för fler Blekingebor.

Strategin handlar inte bara om att locka fler besökare, den handlar också om att skapa värde för alla som bor i Blekinge. En stark och hållbar besöksnäring bidrar till fler lokala jobb, starkare företag, levande orter året runt och bättre service även för invånarna. När fler gäster upptäcker Blekinges natur, kultur och lokala smaker, ökar också efterfrågan på lokala produkter, upplevelser och transporter – något som gynnar hela samhället.

Hittade du informationen du sökte?