- Startsida
- Regional utveckling
- Om regional utveckling
- Näringslivsgalan Guldeken

Albinsson & Sjöberg när de tog emot Årets turismpris på Guldeken fredagen den 3 oktober
Årets turismpris 2025 delades ut till Albinsson & Sjöberg på näringslivsgalan Guldeken
Region Blekinge delar ut Blekinges turismpris under näringslivsgalan Guldeken. Priset delas ut till en person eller företag inom turismnäringen i Blekinge som uppvisat föredömliga insatser inom nytänkande och hållbarhet.
Syftet med priset är stimulera fortsatt nytänkande och hållbarhet inom turismnäringen för att främja den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt i Blekinge.
Vinnaren av årets turismpris 2025 blev Albinsson & Sjöberg som tog emot priset på näringslivgalan Guldeken.
Vinnarmotiveringen löd:
Vinnaren är en självklar del av Blekinges besöksutbud och ett exempel på hur tradition och nytänkande kan mötas på ett hållbart sätt. Med en lång historia och ett kulturarv som sträcker sig utanför länets och landets gränser har de blivit en stark ambassadör för regionen. Årets vinnare lockar fram tindrande ögon hos allt från barn till kvinnor i prickiga klänningar, MC-knuttar med skägg och stiliga besökare i kostym och hatt.
- Albinsson & Sjöberg har länge varit en stor del av vårt levande kulturarv i Blekinge. Men deras verksamhet sätter avtryck långt utanför Blekinges gränser, och är en bra representant för besöksnäringen i Blekinge, säger Tobias Delfin, verksamhetschef Regional utveckling och juryordförande för Årets turismpris
Priset delas ut till en person eller företag inom turismnäringen i Blekinge som uppvisat föredömliga insatser inom nytänkande och hållbarhet. Syftet med priset är att stimulera fortsatt nytänkande och hållbarhet inom turismnäringen för att främja den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt i Blekinge.
Kriterier för Blekinges turismpris
- Den nominerade ska vara verksam inom turismnäringen i Blekinge.
- Den nominerade ska ha uppvisat föredömliga insatser inom nytänkande och hållbarhet.
- Den nominerades verksamhet ska bidra till en bättre livsmiljö och hållbar tillväxt i Blekinge.
- Den nominerade ska bidra till att stärka Blekinges varumärke utanför regionen.
Jury 2025
- Tobias Delfin, avdelningschef på regional tillväxt – ordförande
- Fredrik Jenfjord, VD Visit Blekinge
- Maria Sällström, Brokamåla gård
- Thomas Berg, Dragsö Camping
- Henrik Svensson, Ronneby Brunn
- Hanna Nilsson, besöksnäringsstrateg Region Blekinge - samordnare i juryarbetet
Fakta om Guldeken
Guldeken är en näringslivsgala som delar ut pris till goda prestationer inom näringslivet i Blekinge. Region Blekinge är samarbetspartner. Förutom Blekinges turismpris delas det ut pris inom kategorierna Hållbara Blekinge, Årets unga entreprenör, Made in Blekinge, Årets tillväxtpris, Bästa Blekingeföretag och Årets Blekingeambassadör.
Tidigare vinnare av Blekinge turismpris
2024 - My Camping
Årets vinnare har förenat svensk sommartradition med kontraster, från skog till sjö och skärgård. Med en orubblig entreprenörsanda har de slagit ner tältpinnarna ordentligt för att ständigt utvecklas och förbättras. Med samverkan och fokus på det goda värdskapet har årets vinnare inga konkurrenter, bara kollegor.
2023 – Destination Tärnö
Årets vinnare jobbar systematiskt med hållbarhet och för att skapa en magisk miljö som får gäster att strömma till från när och fjärran. Här är omtanken lika stor som lusten att ständigt utveckla idén om att leva “det goda livet” på naturens villkor. Destinationen är en hållbar 360° upplevelse av havsutsikt och skärgårdsliv med guldkant.
2022 – Sweden Rock Festival
Tänker framåt och jobbar målmedvetet med hållbarhet i alla aspekter – från föreningsbidrag till sopsortering. Samtidigt vill man bevisa att kombinationen tryggt, bekvämt och ösigt fungerar. Och när det skrivs 3 000 artiklar och genererar 200 miljoner kronor för näringslivet skapar det förstås mervärde. Det växer som bekant ingen mossa på en ”rolling stone”. Guldeken för Blekinges turismpris går till: Sweden Rock Festival!
2021 – Pensionat Järnavik
När pandemins motgångar radar upp sig och ovissheten ständigt förlängs, behövs ”fighting spirit”, samarbetsförmåga och kreativitet. Genom att erbjuda fler härligheter till en bredare kundkrets och renodla det unika, rofyllda och omsorgsfulla, har vinnaren vänt den negativa trenden med den inre drivkraften: ”Jag vägrar gå i konkurs”.
